Search

Відкрите заняття із зарубіжної літератури

З метою узагальнення здобутих на попередніх заняттях знань викладачем-методистом Матійчук О.М. було проведено відкрите заняття із зарубіжної літератури на тему «Доля жінки у «новій драмі» як визначальному явищі світової драматургії на межі XІX- XX століть» у 15-й групі спеціальності "Бухгалтерський облік". За типом проведення це було інтегроване семінарське заняття з елементами компаративістики, оскільки студенти окреслили не тільки основні тенденції розвитку драматургії на зламі двох століть у європейській літературі, а й зуміли пов’язати їх із здобутками українських драматургів, зокрема славетної Лесі Українки.

Спершу було стисло окреслено ті новаторські тенденції в драматургії на межі двох століть, що привели до появи і розвитку «нової драми». А от про особливість творчої манери драматургів-новаторів, що стояли у витоків «нової драми», розповіли самі митці – Генрік Ібсен, Джордж Бернард Шоу, А.Чехов та слава і гордість нашої культури Леся Українка (викладач використала метод «Інтерв’ю з письменником»).

Проте головним змістом роботи на занятті був аналіз практичного втілення новаторських принципів драматургії зазначеного періоду у творчості митців. Оскільки головними героїнями творів, про які йшла мова на занятті, є жінки, то студенти обговорювали широке коло питань, пов’язаних саме із долею жінки, її становищем у суспільстві, взаємовідносинами між чоловіком і жінкою, а тому це обговорення часто виходило за межі конкретного твору і проектувалося на сучасність та життєві ситуації, що стосуються чи можуть стосуватися у майбутньому самих студентів.

Для ґрунтовнішого дослідження проблематики зазначених творів студенти заздалегідь були поділені на групи. Кожна група презентувала героїню твору, продемонструвавши оригінальні способи: декламацію, інсценізацію, театральну гру.  Так, головна героїня «Лялькового дому» Г.Ібсена Нора Хельмер виступила із монологом-сповіддю, завершивши його постановкою проблемного запитання: «Права я чи ні?». Оцінюючи її вибір, студенти не тільки намагалися дати самостійну оцінку вчинку героїні, а й вступали в міні-дискусії, відстоюючи власні позиції.

Елізу Дулітл, героїню комедії Б.Шоу «Пігмаліон», студенти представили в інсценізації мовою оригіналу (англійською). А щоб присутнім був зрозумілий діалог героїні з професором, на екрані демонструвалися відповідні фрагменти фільму «Моя прекрасна леді» (режисера Дж. К'юкора).  І знову при обговоренні проблематики твору викладач акцентувала увагу на її актуальності. Студенти самі безпомилково визначили, що головна проблема комедії Шоу - культура мови - є дуже болючою і для нинішньої молоді.

Мовою оригіналу (російською) звучали і уривки із п’єси А.Чехова «Чайка». А образ головної героїні твору Ніни Зарєчної спонукав студентів міркувати над важливим питанням життєвої мети, для досягнення якої треба пройти через нелегкі життєві випробування.

Заключним акордом заняття прозвучала чарівна мелодія української сопілки, яка пробудила зі сну ще одну героїню – Мавку.  Використовуючи елементи компаративного аналізу, Оксана Миколаївна спонукала студентів знайти ті новаторські принципи, які в драматургії звершила наша геніальна поетка Леся Українка. Володіючи отриманими на заняттях з української літератури знаннями, студенти намагалися самостійно визначити складні філософські, морально-етичні проблеми, дати їм оцінку. Використовуючи прес-метод, викладач спонукала вихованців ставити себе на місце героїв, оцінювати дії і вчинки з позицій загальнолюдської моралі і етики.

Заняття продемонструвало майстерне використання викладачем різноманітних форм та методів навчання, зокрема широким арсеналом інтерактивних технологій, залучення інформаційних засобів для візуального супроводу аналізованих творів, вміння організовувати обговорення проблем з елементами дискусії. Надзвичайно вдалим було використання елементів театралізації, різноманітного презентаційного матеріалу, кінофрагментів, музичного супроводу, що забезпечило органічний зв'язок мистецтва слова, яким є література, з іншими видами мистецтва.

На занятті були присутні заступник директора з навчальної роботи Сопилюк М.В., завідувач економічного відділення Стрільчук Л.В., методист коледжу Деркач Н.Я., викладачі Сагайдак І.П., Проданик Н.Д., Гойман В.І., Олійник М.Д., Атаманчук Л.А., Юрійчук О.В., Петрів Г.В., Зима Я.В., Війтик Ю.П., зав. бібліотекою Ємчук Н.В.

Викладачі зазначили, що Матійчук О. М. не тільки розвиває навички текстуального аналізу вивчених творів, вміння брати активну участь у вивченні їх проблематики, вирішувати проблемні ситуації, розвивати логічність і самостійність суджень, а й сприяє пробудженню творчої та громадської активності студентів шляхом зіставлення різних позицій та інтерпретацій порушених у вивчених творах проблем і вихованню кращих морально-етичних якостей особистості (порядності, честі, справедливості тощо) культури мовлення та спілкування, виховує активність, емоційну культуру студентів, читацький смак.

Це був справжній майстер-клас! Досвід роботи Оксани Миколаївни заслуговує найвищої оцінки та вивчення і поширення не тільки серед викладачів коледжу, а й за його межами.


І.П.Сагайдак, голова циклової комісії гуманітарних та соціально-економічних дисциплін

: